Architekt, profesor a autor mnoha odborných publikací M. Rajniš se rozhodl sepsat vzpomínky ze svého života plného cestování, netradičních zvratů, úspěchů i pádů. Jako buřič a provokatér, který si celý život razí svojí cestu, chce čtenáři ukázat, že i člověk, nýmand, kterého málem strčili do pomocné školy, může žít bezvadný život. „Přál bych si, aby se čtenář při mým vyprávění odvázal, začal mluvit slangem a vychutnal si krásně vyslovený český nadávky, který se skví jako pralinka na dortu.“
Prof. Ing. arch. Martin Rajniš (* 16. května 1944, Praha) je český architekt a urbanista, spoluzakladatel České komory architektů, několika architektonických kanceláří a zakladatel ateliéru Huť Architektury. Jako pedagog působil na VŠUP v Praze a na Technické univerzitě v Liberci. Je známý především jako autor nové Poštovny na Sněžce nebo Majáku a muzea Járy Cimrmana v Jizerských horách. Věnuje se experimentální architektuře a vztahu architektury k přírodě a k lidské společnosti.
Martin Rajniš o knize…
Skutečně mám dobrou paměť a už řadu let mě připadalo potřebný podělit se o příběhy, který jsem za posledních 70 let zažil. Osud mi do cesty přihrál milý stvoření, Magdu (Křížkovou) Šebestovou, která mý košatý zhruba, 100 hodinový vyprávění převedla do 900 stran textu, z kterejch posléze vznikl na 120 stranách týhle knihy koncentrovanej elixír toho, podle nás, nejlepšího. Myslím, že čtenáře budou bavit i krásný fotky, mimo jiný i z mejch četnejch exotických cest, kterých tam bude víc než stovka.
Dílo se jmenuje 25 344 dnů vzpomínek, což vystihuje 71 let mého života, během něhož jsem toho zažil skutečně hodně – dětství ve staré Praze s nejrůznějšími výchovnými experimenty svého otce, časy chudoby a vzdoru proti bolševikovi, byl jsem dvanáctkrát v kriminále. Strávil jsem čtyři roky na moři, přeplul na malé lodi s jednou krásnou holkou Atlantik. Projezdil jsem stovky tisíc kilometrů po pouštích, divočinách, pralesech, projel jsem horní toky Amazonky, byl jsem v nejzapadlejších koutech Nové Guiney. Ale zároveň jsem řídil jako architekt velké ateliéry a rukama mi prošlo ve stavebních nákladech skoro 14 miliard korun. Zažil jsem Paříž coby bezdomovec i jako nositel světové ceny za architekturu…
Spolupráce s Magdou (Křížkovou) Šebestovou
Magdu jsem poznal koncem sedmdesátých let, když jsme v době třeskutýho bolševizmu dělali pavilon na výstavu do Kanady – já jako mladej architekt a ona jako hosteska. Pamatoval jsem si ji ještě z doby, kdy jako malá holka zpívala s Jiřím Suchým v Semaforu. Potom jsme se dlouhý roky neviděli a až při rozhovoru pro Xantypu kterej se mnou přišla udělat,jsem si uvědomil, jak se umí ptát, jak se umí bezvadně tvářit a hlavně jak skvěle umí psát… tak jsem jí nabídl, že bychom spolu mohli zkusit to moje vzpomínání napsat a ona, zaplať pánbůh, kývla...
Jiří Lábus (* 1950) Profesní život vyhledávaného komediálního herce a dabéra je spjat s původně libereckým a později pražským Studiem Ypsilon, kde je v angažmá už od absolutoria DAMU (1973). Vážnější polohy jeho talentu ocenila porota Ceny Thálie (1996) za roli paroháče Bonneaua v Hlavě medúzy Borise Viana a dvě sošky Českých lvů za vedlejší mužské role ve filmech Amerika (1994) a Klauni (2013). Představitel čaroděje Rumburaka i četných patolízalů, podivínů, zpátečníků a dalších pitvorných roliček ve filmech Páni kluci, Specialita šéfkuchaře, Spiklenci slasti nebo nejnověji Hmyz a Vlastníci rozvíjí komediální mistrovství obvykle v tandemu s kolegou Oldřichem Kaiserem (TV cykly Kabaret U dobré pohody, Možná přijde i kouzelník, Dva z jednoho města, Ruská ruleta, rozhlasový seriál Tlučhořovi apod.). Je spoluautorem bafuňářské frašky Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit? (2005). Nezaměnitelným hlasem promlouvá nejen z desítek audioknih, ale i coby plyšák Jů z televizního Studia Kamarád, Marge ze Simpsonových či tlusťoch Obelix z Goscinnyho keltských grotesek. Účinkuje i v těchto audioknihách vydavatelství OneHotBook: série H2O (2020 – dosud), Smrt staré Maši (2022)